مرور کتاب «همۀ ما عجیب و غریبیم»
کتاب «همۀ ما عجیب و غریبیم»، اثر ماندگار دیگری از ست گادین است.
ست گادین که همواره نامش را در فهرست نویسندگانی با پرفروشترین کتابهای بینالمللی میبینیم، اینک با خلق این اثر نگاه تازهای را دربارۀ بازاریابی و چگونگی تغییر جامعه را ارائه میدهد.
مهمترین مضمون کتاب دربارۀ این واقعیت است که دوران نرمال بودن به پایان رسیده است و وارد عصر جدید شدهایم که شرط بقا و زنده بودن ما درگرو غیرمتعارف بودن و متفاوت عمل کردن است.
مثالهای کاربردی و ملموس کتاب به خوبی نشان میدهند که چگونه از بازار تولید انبوه برای جلب رضایت عموم مردم فاصله گرفتهایم. عموم مردمی که جزو اقشار متوسط جامعه هستند و برای اینکه بتوانیم دل آنها را به دست بیاوریم، لازم است متوسط رفتار کنیم.
عجیبوغریب بودن، بهنوعی رفتارهای غیرمتعارف اشاره میکند که در دل خود تازگی، جسارت و نوآوری را دارد.
ست گادین برای توجیه این نظریه، اشارهای قوی به حق انتخاب دارد. ما انسانها در عصری زندگی میکنیم که نسبت به گذشته، حق انتخاب بیشتری داریم و به این آزادی خود میبالیم.
پرواضح است بازاریابان، صاحبان کسبوکار و کارآفرینانی میتوانند در چنین بازاری موفق عمل کنند و سودآوری چشمگیر داشته باشند که این واقعیت را ببینند و به دیدۀ احترام به آن نگاه کنند.
کسانی که تنها بر تودهها و اکثریت مردم تمرکز ندارند بلکه کالا و خدمات خود را به سمت سفارشی سازی سوق میدهند تا نیازها و خواستههای غیرمتعارف افراد کوچک را هم برآورده کنند.
ست گادین توضیح میدهد که قدرت اینترنت و رسانههای اجتماعی، به داشتن چنین نگاه و طرز تفکری دامن میزند. کسانی که نمیخواهند وارد این بازی شوند، میتوانیم بگوییم که از همین الآن باختهاند.
اینترنت به ما کمک میکند تا قبیلهای از افراد کوچکی را شکل بدهیم و بتوانیم به راحتی و بدون دغدغههای خاص، آنچه را که مدنظرمان است به آنها بفروشیم.
تشکیل چنین قبیلههایی، برخلاف باور و عرف رایج است که بر نگاه «همه چیز برای همه کس»، تأکید میکند. تشکیل قبیلهها این واقعیت را گوشزد میکنند که ممکن است محصول تولیدی من برای همه جذابیت نداشته باشد اما میتواند برای قبیلۀ کوچکی که انتخاب کردهام و آنها نیز مرا انتخاب کردهاند، مفید باشد.
این کتاب نگاه افرادی را که به اختیار خود راهی متفاوت برای زندگی کردن و تصمیم گرفتن را انتخاب کردهاند، تحسین میکند و بادید بازاریابی میگوید که صاحبان مشاغلی در آینده میتوانند موفق باشند که از چنین گروههایی غافل نشوند.
برخلاف تصور رایج، ست گادین در این کتاب تأکید میکند که تعداد گروهها و افرادی که مسیرهای تازه و غیرمتعارف را به راههای همیشگی و تکراری گذشته ترجیح میدهند، روبه افزایش است و باید برای این قبیلههای انسانی، هوشمندانه فکری کرد.
این کتاب تأکیدی بر این نگاه است که راه رشد ماندگار و بلندمدت در دنیای تجارت و کسبوکار، از مسیر پاسخگویی به نیاز انبوه و تولید انبوه نمیگذرد. راه موفقیت، تمرکز بر غیرمتعارف بودن، دوری از نرمالها و رفتن به سمت عجیبوغریبها است.
کتاب حاضر توسط انتشارات آموخته و با ترجمۀ آقای امیر انصاری به چاپ رسیده است.
در این قسمت برخی از جملات کلیدی کتاب را باهم میخوانیم:
ثروتمند توصیف کسی است که استطاعت انتخاب کردن دارد. کسی که این قدر منابع دارد که صرفاً برای بقا کار نکند. کسی ثروتمند است که میتواند انتخاب کند و روی قبیلهاش تأثیر گذارد.
عجیبوغریب وصف کسانی است که تصمیم گرفتهاند نرمال نباشند. کسانی که میخواهند از تودهها دوری کنند و خودخواسته تأثیری متفاوت بر جامعه بگذارند.
فرصتی که در این دوران داریم را میتوانیم در این سه مورد توضیح دهیم: پشتیبانی از عجیبوغریبها، فروش به عجیبوغریبها و البته عجیبوغریب شدن است.
تودهها همیشه وجود ندارند. دوران تولید انبوه به پایا نرسیده است. همۀ ما آزادی انتخاب داریم. باید به این آزادی ارج بگذاریم و تولیداتمان را به این سمت سوق بدهیم.
مؤلفۀ اصلی عجیبوغریب بودن، پافشاری روی انتخاب کردن است. آدمهای عجیبوغریب راحتی و کارایی تو. ده را کنار گذاشتهاند و در عوض گروههای کوچک و هموارهتر را انتخاب کردهاند.
در طول زندگیام متوجه شدهام که همۀ مؤلفههای جامعه تغییر کردهاند و تقریباً همۀ این مؤلفهها در یکجهت، تغییر داشتهاند؛ یعنی از نرمال دور شده و مستقیماً به سمت عجیبوغریب شدن رفتهاند.
همچنان که بهرهوری به سرعت تغییر میکند، تواناییمان برای انجام آنچه دوست داریم، به جای تمرکز بر بقا هم بیشتر میشود.
اینترنت با متصل کردن آدمهای عجیبوغریب و تقویتشان، آنها را به هم متصل و از آنها محافظت میکند.
برای عجیبوغریب بودن باید ثروتمند باشی. باید حق انتخاب داشته باشی. بیشتر حیوانات ثروتمند نیستند. یا به دنبال علوفه میروند یا شکر و اگر هرروز موفق نشوند، میمیرند.
بازاریابان انبوه و البته ناموفق کسانی هستند که به جای تمرکز بر قبیلههای کوچک و رفع نیازهای شناختهشدۀ آنها، پیوسته مشغول جست و جوی تودههای بسیار بزرگ هستند.
برای کسانی که استطاعت انتخاب کردن دارند همیشه انتخابی هست. حالا تعداد بیشتر و بیشتری از ما توانایی انتخاب کردن داریم. میتوانی ریسک کنی و این واقعیت را در عصر جدیدی نادیده بگیری و علیه جریان جاری جدید برای جلب رضایت تودهها اقدام کنی.
وقتی بتوانی کسانی را که تنها چند دلار در روز درآمد دارند را هم به فهرست کسانی که حق انتخاب دارند اضافه کنی و آنها را در بازاریابی خود در نظر بگیری درواقع در را به روی نیمی از جهان گشودهای و بسیار منتفع خواهی شد.
مردم کمکم خواهند فهمید که اگر عجیبوغریب وند میتوانند قدرت بگیرند و شادمانتر باشند. پس منشعب میشوند و عجیبوغریبها، الگویی برای همۀ ما میشوند. آنها سطح توقعات را بالا میبرند. از طریق کنشهایشان نشانمان میدهند که برای بقا لازم است کاری جدید انجام دهیم.
اگر بخواهید از شما خرید کنند باید عجیبوغریب بودنشان را تصدیق کنید و به آنها احترام بگذارید. همان افرادی که هرروز تعدادشان بیشتر میشود و آزادی عمل بیشتری دارند.
نوشته همۀ ما عجیب و غریبیم اولین بار در مدرسه نویسندگی. پدیدار شد.